Uw specialist in prepaid waskaarten | Prepaid waskaart
15937
post-template-default,single,single-post,postid-15937,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Door hoge inkoopkosten grondstoffen worden chemie en cans duurder

Door hoge inkoopkosten grondstoffen worden chemie en cans duurder

Berrie Wolters

De carwashbranche staat bekend als zeer competitief, vooral als het gaat om het leveren van chemie-producten. Zeker 15 serieuze leveranciers vechten voor een omzetaandeel bij de ongeveer 1800 commerciële waslocaties (bron: WPP Data). Hiervan is de groep wasstraten (358 locaties), zeg maar de heavy users, natuurlijk een belangrijke. Sommige leveranciers van wasinstallaties hebben een eigen chemiemerk dat veelal bij de verkoop van de wasinstallatie wordt ‘mee verkocht’, met name bij roll-over installaties. Voor chemieleveranciers is het hebben van een goede connectie met een of meerdere wasinstallatie leverancier(s) dan ook belangrijk.

Maar prijsstelling is cruciaal, vooral omdat carwashondernemers qua chemie betreft nog steeds in ‘centen’ denken, terwijl de chemiekosten per wassing marginaal zijn. Voor een paar euro per can verschil wordt er van leverancier gewisseld. Dus een goede prijs per can is onontbeerlijk. Sinds de massale vraag naar corona gerelateerde producten, zoals mondkapjes ed, is er een gebrek aan bepaalde polymeer
gerelateerde grondstoffen. Deze worden ook gebruikt voor de productie van carwash chemieproducten en cans. Fabrikanten hebben allen de inkoopprijs van (carwash)chemie verhoogt, dus ook de Nederlandse chemieleveranciers aan carwashes ontkomen er eigenlijk niet aan om de prijs te verhogen. Maar ja, dat ligt
gevoelig, want je wilt jezelf niet uit de markt prijzen.

We hebben enkele leveranciers een paar vragen voorgelegd:

1. Heeft uw firma (fabriek) te maken met het minder kunnen inkopen van grondstoffen en daardoor een mindere volume productie?
2. Heeft uw firma (fabriek) te maken met een prijsverhoging van inkoop van grondstoffen? hoe hoog is deze (inkoop) prijsstijging gemiddeld (in procenten)
3. Heeft deze prijsstijging ook gevolgen voor uw inkoopprijs bij de fabriek? Indien Ja, hoeveel is uw inkoopprijs gemiddeld gestegen? En bij welke soort producten?
4. Berekent u deze stijging door aan uw klanten (de carwash ondernemers)? Zo Ja, wat is de gemiddelde prijsstijging in procenten ongeveer? En bij welke soort producten? Zo Nee, waarom berekent u de stijging niet door?

Klik HIER om het originele bericht te lezen op www.cleaningstation-carwash.nl